Individ, institution og samfund er et nyt og obligatorisk fag i pædagog- uddannelsen. Denne bog giver en helhedsorienteret og sammen- hængende introduktion til fagets kerneområder og centrale begreber, Bogen etablerer en tæt forbindelse til de andre fag og faglige elementer i uddannelsen, samt til den pædagogiske profession og nyere forsk- nings- og udviklingsarbejde.
Hovedpointen er, at pædagogisk arbejde foregår i en samfundsmæssig og institutionel kontekst, som er helt unik, og som pædagogen må være opmærksom på for at kunne skabe udviklingsmuligheder samt for at kunne samarbejde professionelt med andre personer inden for og uden for professionen. Bogen indeholder dels reviderede kapitler fra forfatterens tidligere udgivelse, Den pædagogiske kultur, og dels helt nye kapitler. Individ, institution og samfund – pædagogiske perspektiver er målrettet bekendtgørelsens rammer for faget.
Bogen indeholder talrige eksempler på og referencer til hverdags- livet i institutionerne. Den er derfor relevant ikke kun for pædagog- studerende, men også for pædagogen i praksis. Med sit fokus på kulturer, samarbejde og konflikter, udvikling, roller og positioner er bogen desuden relevant for tværprofessionelle forløb i mellemlange videregående uddannelser.
Academica – et forlag i Gyldendal Akademisk
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.