COLLAGE, SAMLING OG DET FUNDNE OBJEKT AF DIANE WALDMAN
Georges Braque og Pablo Picasso skabte de første pap collés i 1912 ved at lime stykker af egetræstapet på deres tegninger. I 1917 præsenterede Marcel Duchamp et urinal, signeret R. Mutt, som en skulptur med titlen Fountain. I 1919 begyndte Kurt Schwitters at samle affaldsrester og samlede dem i en række værker kaldet Merz-konstruktioner. Disse værker er blandt de mest innovative og betydningsfulde resultater i det tyvende århundredes kunst.
Den definitive bog om emnet, Collage, Assemblage og
det fundne objekt tilbyder en omfattende og dynamisk historie
af de medier, der revolutionerede ideer om naturen
af kunst, og påvirkede stort set alle større kunstbevægelser af
det tyvende århundrede. Forfatteren, Diane Waldman, sporer
udviklingen af medierne i Europa, Rusland og
USA, fra de tidlige kubistiske collager til i dag. Hun diskuterer dada- og surrealistiske kunstneres eksperimenter i 1920’erne og 1930’erne, de indviklede samlinger af de russiske konstruktivister, 1960’ernes uærbødige debunkinger af popkunstnere fra 1960’erne og 1980’ernes og 1990’ernes provokerende tilegnelseskunst. Som det ses i Picassos, Matisses, Duchamps, Cornells og Rauschenbergs værker, har indførelsen af almindelige materialer og genstande i maleri og skulptur gjort det muligt for kunstnere at øge det ekspressive udbud af kunst og tilbyde beskueren flere meningslag, mens de samtidig med at give en overbevisende historisk optegnelse over deres tid.
Diane Waldman er vicedirektør og seniorkurator for Solomon R. Guggenheim Museum, New York. Hun har skrevet meget om moderne kunst og er forfatter til bøger om Mark Rothko, Willem de Kooning, Anthony Caro og Roy Lichtenstein.
404 illustrationer, inklusive 100 farveplader.
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.